11 lis 2014

"Zarządzanie rozwojem pracowników. Kompleksowe i praktyczne ujęcie" - Małgorzata Mitoraj - Jaroszek



Tytuł: "Zarządzanie rozwojem pracowników. Kompleksowe i praktyczne ujęcie."
Autor: Małgorzata Mitoraj - Jaroszek
Rok wydania: 09.2014
Ilość stron: 232


Zasoby ludzkie to jeden z najważniejszych elementów w każdej firmie. To dzięki pracownikom firma osiąga sukcesy, znajduje się na najwyższych szczeblach rankingów, a także przynosi zyski. Ludzie są niezastąpionym czynnikiem w każdej firmie, albowiem dobry pracownik to pomysły, wiedza oraz... pieniądze. Firmy, które nie uzmysłowią sobie tego elementu firmy, jakim jest czynnik ludzki, szybko wypadają z obiegu.

Egzemplarz "Zarządzanie rozwojem pracowników. Kompleksowe i praktyczne ujęcie" to wynik pracy Małgorzaty Mitoraj - Jaroszek. Od piętnastu lat przygotowuje i prowadzi szkolenia dla firm prywatnych i instytucji państwowych, jest certyfikowaną konsultantką ROI. Specjalizuje się w tworzeniu programów szkoleniowych dla kadry kierowniczej, szkoleń sprzedażowych oraz z zakresu umiejętności społecznych, a także projektów doradczych dotyczących procesów rekrutacyjnych, formalnej oceny pracy i oceny efektywności szkoleń. 

Publikacja na początku wprowadza czytelnika w rozwój zasobów ludzkich, przedstawiając jego definicję oraz analizując modele zarządzania rozwojem zasobów ludzkich. Następnie przechodzimy do krótkiego rozdziału opisującego strategie rozwoju zasobów ludzkich, aby przejść do meritum książki, tj. "Zarządzanie szkoleniami w firmie". Rozdział ten potraktowany został przez autorkę książki bardzo dokładnie i profesjonalnie. Pani Małgorzata Mitoraj - Jaroszek stopniowo przebrnęła przez cały proces zrządzania szkoleniami, tj. analizę potrzeb biznesowych, analizę potrzeb szkoleniowych, ustalanie celów, przygotowanie programu szkoleniowego, przeprowadzenie szkolenia, a także ocena rezultatów szkolenia. Kolejne rozdziały opowiadają o rozwoju kariery w organizacji, planowaniu sukcesji, ocenie pracy oraz systemie wynagrodzeń,. Całość wieńczy rozdział skupiający się na roli kadry kierowniczej w procesie rozwoju zasobów ludzkich - "bez jej zaangażowania i umiejętności żadne programy szkoleniowe nie mają szans na powodzenie."

Książka kompleksowo analizuje działania związane z szkoleniami personelu. Prezentuje, jak powinien wyglądać proces szkoleniowy oraz jakie metody i narzędzie należy do tego wykorzystać. Dla ułatwienia, twórca książki zamieszcza wiele przykładowych arkuszy badań, ankiet, testów. Pomaga stworzyć program szkolenia, zwraca uwagę na to, jakie elementy wzbudzają zainteresowanie słuchaczy, a czego należy unikać. Autorka na każdym kroku traktuje czytelnika indywidualnie, angażując go do pracy oraz zadając wiele pytań, mających na celu pobudzenie jego komórek mózgowych do kreatywnego myślenia. Poradnik krok po kroku pomaga czytelnikowi przeprowadzić poszczególne działania, dzięki doświadczeniu trenerskiemu autorki. 

Opracowanie to jest kompleksowym poradnikiem, który rekomenduję każdemu właścicielowi firmy, zarówno mikro jak i dużej. Co więcej - egzemplarz polecam każdej osobie, której nie jest obcy HR, w szczególności zaś pracownikom odpowiedzialnym za szkolenia w firmie. Autorka używa prostego języka, trafiającego do każdego potencjalnego odbiorcy. Książka wzbogacona jest wieloma tabelkami, analizami, schematami, grafiką, co dodatkowo ułatwia zakodowanie informacji oraz uporządkowanie ich w umyśle odbiorcy. Projektodawczyni niejednokrotnie podkreśla, iż co roku na szkolenia przedsiębiorstwa wydają duże kwoty, a przy tym bardzo rzadko oceniają rezultaty tych działań. Wynikiem tego jest ograniczenie nakładów na proces szkoleń pracowników - publikacja pokazuje jak można tego uniknąć.

Poradnik w dużej mierze opiera się na badaniach własnych, jakie zostały przeprowadzone na grupie dwunastu organizacji (instytucje państwowe oraz prywatne). Specjalnie wykreowany  kwestionariusz 57 pytań trafił do dyrektorów personalnych lub działów szkoleń. 

Na koniec pragnę zacytować jeden fragment książki, który szczególnie zwrócił moją uwagę: 

"Pracownik musi wziąć za siebie odpowiedzialność za rozwój kariery, musi uzyskiwać i wykorzystać informacje zwrotne dotyczące możliwości rozwoju kariery i potencjału, który posiada, informować o swoich zainteresowaniach dotyczące kariery oraz omawiać potrzeby rozwojowe z przełożonym. Kierownik musi wspierać pracowników w braniu odpowiedzialności za rozwój kariery, musi informować pracownika o karierze w organizacji oraz udzielać informacji zwrotnej dotyczącej aspiracji pracownika musi się angażować i wspierać implementację planów rozwoju pracownika."

Za egzemplarz dziękuję wydawnictwu OnePress.

3 komentarze:

  1. Taka pozycja moze sie przydac ;) uwielbiam tego typu poradniki choc ostatnio czytam ich mniej

    OdpowiedzUsuń
  2. To na pewno przydatna publikacja. Niejednej osobie się przyda.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie pozycje, interesuję się tym tematem. Polecam "Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Kanony, realia, kontrowersje" Oleksyna - posiadam, przeczytałam i przydało mi się:)

    OdpowiedzUsuń