środa, listopada 15, 2017

Agnieszka Olejnik - "Nieobecna"




Autor: Agnieszka Olejnik
Tytuł: "Nieobecna"
Ilość stron: 444
Rok wydania: 2016



"Nieobecna" to jedna z powieści Agnieszki Olejnik, którą wybrałam w celu poznania twórczości tej autorki. Od czasu do czasu miałam okazję czytać recenzje książek tej polskiej pisarki i za każdym razem wzbudzały one we mnie zaciekawienie. "Nieobecna" to powieść, która podejmuje trudny a zarazem ważny temat. Tylko czy wywarł on na mnie jakiekolwiek wrażenie?

Julia i Julita to siostry bliźniaczki, dorosłe kobiety. Zdarzają się między nimi drobne spięcia, ale generalnie to zgrane rodzeństwo, które wzajemnie może liczyć na swoją pomoc. Dzięki ogromnemu podobieństwu siostry prowadzą grę, która przychodzi im z niesamowita łatwością. Bez problemu zamieniają się ubraniami oraz zmieniają makijaż, aby przejąć tożsamość tej drugiej. Kobiety jednak reprezentują dwa systemy wartości, całkowicie odmienne. Julita to singielka, która poszukuje życiowej stabilizacji i ciepła ze strony partnera. Natomiast Julita jest kobietą nieszczęśliwą pomimo posiadania męża, syna oraz ogromnego domu z gosposią i ogrodnikiem. Bardzo często spotyka się z kochankami, aby zapomnieć o swoim nieudanym życiu. Pewnego dnia Julia wraz z kochankiem zostaje zamordowana w domu swojej siostry. Wszyscy myślą, że została zamordowana Julita. Ta zaś po ogromnym szoku postanawia wcielić się w rolę swojej siostry dla dobra małego Kacperka - jej siostrzeńca, a synka zamordowanej. Czy owa zamiana tożsamości ujrzy kiedyś światło dzienne i jakie będzie miała konsekwencje?

Pomysł na fabułę dotyczącą tematu zamiany tożsamości w 100% trafił w mój gust. Autorka szczegółowo wgłębiła się w uczucia i emocje siostry, która została w domu, kreując gęstą atmosferę strachu i bezradności. Agnieszka Olejnik udowodniła tym samym, iż z lekkością i łatwością potrafi żonglować uczuciami i dodatkowo je komplikować. Z przyjemnością razem z główną bohaterką przeżywałam rozterki, przerażenie i ból przez każdym kolejnym dniem, każdą osobą, przed nieznanym. Wraz z rozwojem wydarzeń giną kolejne osoby, aż w końcu Julia (ftu, Julita!) zaczyna obawiać się o własne życia. To skłania ją do prowadzenia własnego śledztwa, które odkrywa przed nią nieznane i przerażające fakty o swojej rodzinie i swoim życiu. Finał powieści jest zaskakujący. Spokojnie mogę napisać, iż spełnił moje oczekiwania bo był mocny, nieprzewidywalny i oryginalny.

Dodatkowo na wyróżnienie zasługuje intryga kryminalna nakreślona przez Agnieszkę Olejnik. "Nieobecna" pokazała, iż pisarka ma ogromne pokłady kreatywności, co wykorzystała tutaj na najwyższym poziomie. Jestem zaskoczona zdolnością podsuwania fałszywych poszlak, stopniowym usuwaniem niewygodnych świadków oraz zwodzeniem czytelnika w ślepy zaułek.

"Nieobecna" to wyjątkowa powieść obyczajowa z elementami thrillera psychologicznego. Nie będę ukrywać, iż już od pierwszej strony lektura mocno mnie zaintrygowała i wpadłam w wir zagmatwanej historii. Z każdą przeczytaną stroną, rozdziałem chciałam więcej i nie mogłam odłożyć książki na półkę. Efekt tego jest taki, iż publikacja która ma 450 stron została przeczytana przeze mnie w 2 dni, co przy małym dziecku domagającym się uwagi jest nie lada wyczynem! Spędziłam w tą publikacją miłe chwile, pomimo ciężkiej atmosfery i nastroju grozy. Wniosek jaki nasuwa mi się po lekturze: koniecznie muszę przeczytać kolejne książki Agnieszki Olejnik!

23 komentarze:

  1. Bardzo ciekawa i zachęcająca recenzja. Myślę, że warto zwrócić na tę książkę uwagę.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Połączenie obyczajowki i thrillera. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również Życzę sobie więcej takich książek :)

      Usuń
  3. Interesujący pomysł na fabułę, siostry bliźniaczki zamieniające się miejscami. Jestem ciekawa, jak kobieta dała radę udawać swoją siostrę, i kto i dlaczego zamordował. Skoro tak trzyma w napięciu, będę chciała przeczytać;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przemierzam się do tej autorki od jakiegoś czasu i teraz chyba w końcu wiem od czego zacząć bo zainteresowałaś mnie recenzją :) Nie jest to mój ulubiony gatunek literacki dlatego jak już się za niego zabieram to staram się żeby było to coś na prawdę dobrego :)

    booklicity.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że udało mi się wzbudzić Twoje zainteresowanie. Książka jest godna Twojej uwagi :)

      Usuń
  5. Od dawna przymierzam się do tej lektury i nie mogę na nią trafić w bibliotece. ;/

    OdpowiedzUsuń
  6. Kuszą mnie te elementy thrillera psychologicznego :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam ją i bardzo mi się podobała,super pomysł na fabułę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam tylko dwie książki autorki. Ava i Tim mnie zachwyciła, Ławeczka pod bzem nieco zawiodła. Jestem ciekawa, jakie wrażenie wywarłaby na mnie Nieobecna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, ciekawa jestem Twojej opinii o tej książce, skoro już wcześniej poznałaś warsztat literacki tej autorki.

      Usuń
  9. Bardzo ciekawy pomysł na fabułę! muszę zapamiętać sobie ten tytuł!

    OdpowiedzUsuń
  10. Podoba mi się zarys fabuły :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ale ta okładka jest piękna <333 no i fabuła też się wydaje fajna! Na pewno orginalna!
    http://teczowabiblioteczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. I takie połączenia gatunków bardzo mi odpowiadają. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zapowiada się całkiem ciekawie, zatem chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Książki Olejnik czytałam i mi się podobały :D
    Dlatego BARDZO chętnie przeczytam kolejne jej powieści!

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Okrety Myśli , Blogger